Skip to main content

الختان أ

 الردود

بعض ردود المجرمين لتبرير الختان بتكون كالاتي:
1. دا مش ختان لا دا خفاض "بنقص شعر احنا".
2. أحنا نشوف الدكتور وهو يحدد اذا كان الموضع فعلا محتاج ختان والا لا "دا بقى المثقف".
3. احنا نعمل كمان حملة لمنع ازالة الشعر باليز عشا بيوجع.
4. حرية شخصية من حقى اختن "عشان ليبرتاري".
5. المتخلف الي بيجيب من الاخر ويظهر مدي انحدراه العقلي وإنه اميل عقليا للحيوانات "انتوا فاكرني ديوث دا انا هختن غصب عن أي حد".
الرد على المتخلفين دول المفروض يكون كالأتي 5% توعية اولا لانهم شبه بشر مستوى ذكائم مش هيستوعب الإقناع والعقوبة البدنية بس هيا الي هتقنع، ثانيا محاولة الاقناع المفروض الدولة متركزش عليه لان الدولة دورها منع الجريمة والفتك بالمجرم أيا كانت اسبابها (احنا كأن في وكر إرهابيين هل الدولة هتقف تقنع فيه لا المفروض تفشخهم)، و 95% عقوبات من نفس طراز عقوبات العصور الوسطي "الجزاء من جنس العمل في النهاية" وهيا جريمة تقابل قطع الحشفة عند الرجل فممكن تكون دي نقطة البداية للتشريع الرادع بشكل جدي. الموضوع طول جدا والجريمة العرة دي لازم يتقضى عليها.
*على الاقل حاليا يتم تشريع قانون بجعلها جريمة في نفس درجة الشروع في القتل وقتل ان ماتت البنت.
الختان عار مصر.





Comments

Popular posts from this blog

العنصرية أ

 العنصرية ليه برفض العنصرية لمواجة الافروسنترك في محاولة سرقتهم للحضارة المصرية بالرغم من انهم في محاولة سرقتها ونسبها لنفسم بيتعنصروا بشكل مبالغ فيه على المصريين: 1. العنصرية في حد ذاتها شئ بغيض لان الإهانة بتكون لصلب الإنسان نفسه، العرق الي هو أمر محدش اختاره، والعنصرية مش هتفضح السارق هتكون مجرد رد ملوش اي قيمة في إثبات ارثك للحضارة. 2. أنا متفهم رغبة السود في أمريكا لنسب الحضارة المصرية لنفسهم كأداة لمواجعة البيض "احنا كمان عندنا حضارة من أعظم الحضارات في التاريخ الإنساني." السود اكثر عرق ظلم في تاريخ البشرية فعلى راي الانجليز حط نفسك في جزمته. 3. مش السود بس الي بينسبوا نفسهم للحضارة المصري سكان شمال اوربا برضوا بينسبوها ليهم وبيستخدموا كلمات زي Mongrel في وصف المصريين حاليا بس عمري ما شفت حد بيتعنصر عليهم، بالرغم من وجودهم وادعائهم ان"المصريين كانوا بروتو كيلتك او اريين الخ...". ربما في اسباب اكثر لكن دا الي حضر في ذهني حاليا. اما بالنسبة لطرق إثبات ارثك للحضارة المصرية بديهيا هتكون بأنك تتملكه فعليا ودا هيكون بتحصيل مكونات الأرث دا (تتعلم اللغة المصرية وتعرف

شاهنامه فردوسى

کیومرث الشاهنامه دائما ما تأخذني إلى عالم أخر، فهذه الملحمة من أوائل الأدبيات التي تعرضت لها، قد أوفي إليها بعض من حقها بأن أكتب عنها قليلا. ستكن البداية بكيومرث وأنتهي بيزگرد . عهد كيومرث كيومرث هنا الملك الأول للعالم وليس إيران فقط، ولكن في قصة الخلق الزرادشتية كيومرث هو الإنسان الأول وهذا يناسب معني اسمه في الفارسيه الأفستيه "الكائن البشري".  لن  أتطرق إلي شخصية كيومرث في الكتابات ما قبل الشاهنامه، وسوف ابقي مع الشاهنامه عموما مع كل الشخصيات. كيومرث علي عرشة القصة كيومرث أصبح حاكم العالم لا أعرف كيف حيث إن فردوسى لم يذكر، بعد أن أصبح الحاكم علي الكائنات بني عرشه علي الجبال، وعلم الناس كيف يحضروا الطعام والملابس، ملابس من جلد النمور. سيامك كان ابن كيومرث  وقد أحبه كيومرث لدرجة جعلته لا يتقبل فكرة تفرقهم عن بعض. سيامك كان محبوبا في كل المملكه ولم يكن له أعداء عدا عدو واحد "اهرمن". اهرمن جهز جيش لقتل سيامك وأمر الشيطان الأسود بتلك المهمة. الملاك سورش ظهر لسيامك وحذرة من هذا الشيطان، للأسف جاء هذا التحزير متأخرا فقد وضع الشيطان أنياب

My reading List

This list is Subject to continuous adjustment  Becker, Ernest: The Denial of Death Ellenberger, Henri: The Discovery of the Unconscious. Jung, Carl: Modern Man in Search of a Soul Neumann, Erich: The Origins and History of Consciousness Freud, Sigmund: An Outline of Psychoanalysis. Piaget, Jean: Play, Dreams and Imitation in Childhood Piaget, Jean: The Moral Judgment of the Child Rogers, Carl: A Way of Being Rogers, Carl: On Becoming a Person Gibson, James J: An Ecological Approach to Visual Perception Eliade, Mircea: A History of Religious Ideas  Eliade, Mircea: Myth and Reality Gall, John: Systemantics: How Systems Work and Especially How They Fail De Soto, Hernando: The Mystery of Capital: Why Capitalism Triumphs in the West and Fails Everywhere Else Cicero, De Legibus Hoyland, Robert, Seeing Islam as Others Saw It Karl Friedrich Hieronymus Freiherr von Münchhausen Cicero, Catiline Orations Cicero, De Oratore ثرثرة فوق النيل   الارض السمان والخريف السقا مات شاهنامه فردوسي مصر في الع